
Фото: Pexels.com
Поступово “чорна п’ятниця” завдяки американському маркетингу перетворилася на важливу торговельну подію, яка триває не один день, а декілька тижнів. В Україні є свої локальні особливості, адже після 3,5 років повномасштабної війни поведінка споживачів змінилася: в той час як одні вчергове «затягнули паски», інші, навпаки, чекають на можливість купити дорогі речі дешевше.
Дослідження та численні обговорення на форумах виокремлюють дві тенденції на українському споживчому ринку: з одного боку – зростання онлайн-продажів протягом промотижня, з іншого – високий рівень недовіри до суперзнижок у «чорні дні». Через поширену практику «штучного ціноутворення» важливо діяти розумно: планувати великі покупки заздалегідь, перевіряти історію цін та користуватися перевіреними майданчиками.
Що купуватимуть: лідери попиту
За даними рітейлерів та маркетплейсів, лідери попиту залишаються майже незмінними:
електроніка та гаджети (смартфони, ноутбуки, аксесуари); товари для дому та техніка; товари щоденного попиту (від корму для тварин до побутової хімії); послуги та подорожі.
За даними дослідження агенції інтернет-маркетингу Webpromo, найзатребуванішою категорією у “чорну пʼятницю” стає побутова техніка та електроніка. Дослідження поведінки українців у жовтні–грудні за останні три роки показують, що у період знижок активно зростав попит на кавоварки, міксери та інші дрібні гаджети.
П’ятірка “гарячих” категорій, за версією Webpromo, виглядає так:
побутова електроніка, дрібна побутова техніка, комп’ютерна техніка, іграшки, дитячий одяг.
Традиційно 11 листопада – на Всесвітній день шопінгу – найбільші знижки пропонують китайські маркетплейси Aliexpress та Temu, на яких активно купують споживачі з усього світу, зокрема українські. Для ритейлерів це означає, що конкуренція за клієнта починається значно раніше фактичного сезону розпродажів.
Знижки: наскільки вони реальні
Спектр думок щодо реальності запропонованих знижок дуже широкий: від «великі знижки реальні – потрібно добре шукати» до «все це велика брехня». Але, напевне, правильніше буде відійти від крайнощів та зійтися на тому, що все залежить від категорії та продавця.
Дедалі частіше покупці стикаються зі «штучними знижками», коли продавець підвищує ціну за місяць-два до Black Friday, а потім знижує до попереднього рівня. Опитування Rakuten Viber минулого року виявило, що понад 80% опитаних користувачів не планують покупок на “чорну п’ятницю”. З них майже дві третини (64%) зовсім не вірять у знижки в цей день.
Обговорення на форумах та в соцмережах показують, що сьогодні нічого не змінилося.
«Маю питання до українського бренду (…), – пише користувач Аліна в популярній соцмережі Threads. – Ви гадаєте, що це нормально на чорну пʼятницю підняти навмисно ціни і зробити «аля знижку»? І по факту ціна залишається практично така сама. Я дуже хотіла підтримати саме український бренд. І планувала купити саме у вас. Але якщо ви до своїх клієнтів ставитесь як до «лохів», то подякую вам. Замовлю в іншому магазині».
З Аліною погоджуються інші покупці:
«Я не розумію одного. Невже власники брендів не розуміють: коли дівчині подобається річ і скоро чорна пʼятниця, вона буде чекати і буде додавати її у всі закладки та робити скріни тих речей, і звісно там буде видно різницю тих цін».
Незадоволені потенційні покупці й тим, що “чорна п’ятниця” зараз триває тижнями.
«Любі бренди, чорна п’ятниця 28 листопада! Не маю нічого проти того, щоб почати за 2-3 дні, але ж не за 10! Я хочу подивитись всі пропозиції ринку, а не купувати у вас, бо ви почали сейл 17 числа!».
«Чорна п’ятниця тепер не один день, а цілий листопад. Кожного року найкмітливіші магазини починають знижки першими, бо розуміють, що поки до них дійде гаманець покупця, там вже буде пусто».
Щодо реальних знижок, то вони дійсно можливі, коли їх ініціює виробник або коли мережа чистить склад. У цих випадках дисконт може бути істотним та прозорим.
Найбільше позитивних відгуків отримує сфера послуг – індустрія краси, туристичні компанії, страхування. Користувачі кажуть, що саме тут є дійсно класні пропозиції:
«Я думала, що чорна п’ятниця буде як завжди: все стає дорожчим, ніж було, і немає сенсу нічого купувати. Але! Я знайшла такі знижки на продукти та послуги, що просто в шоці!».
Що варто купувати, а яких покупок краще уникнути
Досвідчені покупці кажуть, що в “чорну п’ятницю” має сенс купувати планові великі покупки (телевізор, холодильник, пральна машина). Якщо ви обрали модель та моніторили ціни мінімум за два місяці до акції, Black Friday може бути цілком слушним часом для покупки. Але перевірка історії ціни є необхідною дією покупця у сучасних умовах.
Гаджети від відомих брендів попередньої моделі також часто пропонуються за дуже приємними цінами. А ось на велику знижку на останню модель розраховувати не варто.
Справжні вигідні пропозиції, як вже йшлося вище, можна знайти у сфері послуг – індустрія краси, туризм, страхування.
Зручними покупками за умови реальної знижки будуть товари з тривалим строком придатності: корм для тварин, побутова хімія, товари для дому.
Щодо покупок, які не слід робити, то це, насамперед, імпульсивні покупки – зазвичай вже через кілька днів людина шкодує, що марно витратила гроші. Тож наша порада – писати списки, планувати покупки та купувати тільки справді потрібні речі – актуальна як завжди.
Звісно, потрібно бути дуже уважними, щоб не потрапити на сумнівних продавців або взагалі на «сайти-копії», адже інтернет-шахрайство активізується саме під час великих акцій. Потрібно використовувати лише перевірені майданчики, вивчати рейтинги, відгуки, сторінки в соцмережах і ніколи не робити перекази на карти приватних осіб. Детально про фішинг та інші способи інтернет-шахрайства ми писали тут.
І уникайте «занадто хороших» пропозицій: якщо знижка здається вам нереальною, скоріш за все, це вам не здається.
